Affär à la SJ

måndag, 19 januari 2009

Först och främst kanske jag ska förklara förra inlägget så folk vet varför SJ är bland det pissigaste som finns (igen).

Det började med att vi skulle boka biljetter Skövde – Leksand tur och retur, och letade därmed efter de billigaste tiderna att resa. Vi bestämde oss tillslut och klickade oss vidare en drös med steg för att sedan betala. Men helt utan förvarning på sista sidan höjs priset med 80 kr! Och det är inte första gången heller för den delen…

Vi avbryter och börjar om ifall att det är en tillfällighet, men icke. Tillslut har till och med priset höjts från början och det verkar som att SJ:s system höjer priserna på de resor som folk väljer (inte nödvändigtvis köper) flest gånger. Däremot går priset tillbaka (åtminstone lite) efter ett tag.

Inte för att 80 kr är speciellt mycket, inte i förhållande till vad biljetterna kostar, men ändå. Står det ett pris från början så ska det gälla. Man undrar ju hur många miljoner SJ tjänar på sitt (olagliga?) system. De flesta lär ju inte märka något eller inte orka bry sig.

Det mest intressanta med hela grejen är dock hur det slutar. Bara som ett litet test väljer jag att boka resan i flera steg, en resa Skövde – Borlänge och en Borlänge – Leksand, och samma sak tillbaka. Inte bara slapp man de extra 80 kronorna, utan man fick till och med resan billigare, trots att det är exakt samma tåg!

Tänk om SJ skulle överta alla matbutiker, vad skulle hända då?

Först och främst går priset upp till hutlösa priser på de varor som intresserar folk mest, så räkna med 100:- för en liter mjölk till exempel. Ju närmare bäst-före-datum desto högre pris naturligtvis. När man sedan kommer till kassan är det bara att börja trängas med folk om vem som ska betala härnäst, kösystem är ju tydligen ingen bra uppfinning. Får man tillslut betala säger kassörskan att det är många personer idag som köpt likadana varor som en själv, så de lägger på 10:- per vara oavsett vad prislappen säger. Ett fint trick som inte många känner till är att man kan få sina varor billigare om man delar upp dem i mindre högar med ”Nästa kund-pinnar” mellan.

Det kan väl ändå inte bara vara jag som märker hur SJ håller på? Varför går folk med på vad som helst?!



Lämna en kommentar

Henriks Fotohörna
DSC_0845
DSC_3761
IMG_2836
oIMG_2318
DSC_4830
DSC_0819
DSC_1304
DSC_5436
DSC_1508
Arkiv
Kategorier