Call of Duty 3

tisdag, 23 juni 2009

Spelet i korta drag

Krigsspel i förstapersonsperspektiv som utspelar sig under andra världskriget. Inga nyheter här inte…

Bra

  • Det gick att spela igenom
  • Stundvis ganska underhållande

Dåligt

  • Pissdålig användning av Wii-kontroller
  • Idioter till programmerare som gjort spelet bitvis ospelbart
  • Jobbiga filmklipp som inte går att avbryta, som måste ses varje gång man kör igång sitt sparade spel

Sammanfattning

Först och främst ska jag väl säga att spelet inte riktigt var värt de pengarna jag la ut. Enda anledningen till att jag köpte spelet var att det kostade 79 kronor, men det visade sig vara ett överpris. Att det tog mig ett antal år att orka spela igenom spelet säger en hel del också…

Redan efter 5 minuter i spelet var jag förbryllad över styrningen. Inte mycket till logik fanns, och trots att jag nu spelat igenom hela spelet så sitter knappt nånting i ryggmärgen. Och nu pratar jag bara om grundstyrningen med byte av vapen, ladda vapen, använda sikte och skjuta.

Pratar vi övrig styrning som kommer lite mer sällan så måste jag konstatera att man knappast kan utnyttja de rörelsekänsliga bitarna i Wii-kontrollerna på ett sämre sätt. Hålla Wii remote och Nunchuck som en ratt när man kör bil är en sak, även om det fungera dåligt kan de (nästan) få komma undan med det, men vem fan vill utföra tre helt onödiga moment – som inte ens fungerar – när man bara ska placera en sprängladdning? Samtliga moment i spelet som hade med viftande att göra gjorde mig enbart frustrerad.

Sen har vi det värsta av allt, och det är här jag sänker betyget mest. Vid minst ett halvt dussin tillfällen i spelet orkar inte Wii med alla effekter och uträkningar, och man får förlita sig på tur för att överleva. Och det är inte bara grafiken som hackar, utan styrningen låser sig totalt. Ska man titta fram bakom ett hörn och snabbt tillbaka igen kan man helt plötsligt befinna sig 50 meter ut på slagfältet eftersom spelet inte fattat att man släppt styrspaken.

Det ”lustiga” är att det inte ens är den något klena Wii-hårdvaran som ställer till det, utan det verkar vara ett riktigt, riktigt illa programmerat spel som ligger bakom. Trots att man inte ser en enda gubbe, inte en enda explosion eller rökmoln i bild så hackar spelet.

Sluttexterna i spelet pågick i säkert 10-15 minuter och innehöll långt över 1000 namn. Jag räknade till runt 200 personer som kvalitetstestar. Är det verkligen ingen som har spelat igenom spelet?

Orkar inte ens bry mig om att nämna de få positiva sakerna som spelet innehöll. Ren skit är spelet hur som helst.

Betyg: 2 av 10

Henriks Fotohörna
IMG_3417
DSC_1662
IMG_2823
DSC_0986
DSC_4197
DSC_0982
IMG_1660
DSC_6088
DSC_1244
Arkiv
Kategorier