Wii Sports

onsdag, 6 augusti 2008

Spelet i korta drag

Spelet följer med när man köper Wii-konsolen och det är både en demonstration av hur Wii-spel kan styras och ett ganska innehållsrikt spel. Det finns 5 sporter att utöva; Tennis, Baseboll, Bowling, Boxning och Golf. Man kan spela mot kompisar, mot datorstyrda spelare eller träna olika moment i de olika sporterna.

Bra

  • Enkelt att komma igång för alla, så länge de har sett ungefär hur sporten går till.
  • Man behöver inte vara proffs på riktiga sporten för att bli duktig i spelet, kontrollerna är väldigt förlåtande.
  • Extra roligt när man är flera. Hela familjen eller kompisgänget kan vara med, till och med mor- och farföräldrar.
  • Det finns ett flertal olika träningsmoment och dessutom ett hälsotest som är lite kul att variera sig med emellanåt.

Dåligt

  • Inte mycket till instruktioner. Ingen manual och ganska klent med information på skärmen.
  • Duktiga spelare som utövat sporten på riktigt kommer kanske bli frustrerade på att styrningen är så förenklad att det inte går att göra avancerade saker.
  • Utrymmeskrävande om fyra personer ska stå och vifta med ”tennisracketar” i vardagsrummet.
  • Vissa spel har inte tillräckligt bra kontrollsystem.

Sammanfattning

Betyget för Wii Sports som helhet finns längst ner, men här kommer mina kommentarer och enskilda betyg för de olika delarna i spelet:

Tennis: Fungerar i det stora hela väldigt bra. Man kan inte styra gubbarna själv, utan det är bara själva slagen man utför, vilket är både bra och dåligt. Det tar såklart bort ett lager svårighetsgrad, men å andra sidan kan jag inte tänka mig att det hade fungerat smidigt att både styra gubben och slå samtidigt. En sak jag saknar är instruktioner om hur man som mer avancerad spelare kan styra bollen mer med skruvar och lobbar (om det ens går?).
Betyg: 7 av 10

Bowling: Förmodligen spelet med den mest korrekta styrningen, även om det ibland känns som att skruven inte blev enligt rörelsen man gjorde. Roligt att tävla själv mot sina egna poäng, men ännu roligare när man är fyra personer och alla är inne i spelet.
Betyg: 8 av 10

Boxning: Sämsta styrningen av alla spel (om jag får golfen att fungera). Antingen är det jag som inte fattar hur man gör eller så är det så oprecist så det bara är att vifta på och låta slumpen avgöra. Bästa spelet om man vill svettas och få sig en rejäl genomkörare.
Betyg: 4 av 10

Baseboll: Inte så många krångliga moment direkt. Antingen är man slagman och då är det tajming som gäller eller också är man kastare och man får då göra en kaströrelse samt välja (via knappar tyvärr) på fyra olika sorters kast. Kan vara ganska svårt att träffa bollen för personer som aldrig utövat bollsporter på rikigt. Mycket roligare att slå än att kasta.
Betyg: 5 av 10

Golf: Eftersom jag har spelat golf på riktigt hade jag förhoppningar om att det här kunde bli en trevlig upplevelse med Wii-kontrollen. Efter att ha försökt på olika sätt lyckas jag bara få klubban att svinga efter min rörelse lite då och då, men lika ofta lyder inte styrningen det minsta. Hoppas det är jag som gör något fel, ska göra en ordentlig test så småningom. Återkommer.
Betyg: ?? av 10 (sätter betyg efter en ordentlig test)

Träningsmoment: Träna olika moment i alla sporterna, klå dina rekord osv. Bra om man vill få upp flåset (kör boxning där du ska slå ner sandsäckar så får du se…) eller bara öva upp sina färdigheter i en sport innan man bjuder hem kompisarna. Tre olika moment per sport, dvs 15 moment totalt och man kan få medaljer (brons, silver, guld) om man är duktig. Jag saknar dock en lista över ens medaljer och rekord. Ofta roligare än att köra vanliga läget mot datorspelare. Det finns en hel del övningar som är riktigt skoj.
Betyg: 8 av 10

Hälsotest: En gång per dygn kan du köra en test som består av slumpade moment från träningsdelen. Efter du är färdigt får du se vad du har för ”fitness age” – en slags ålder på hur vältränad du är. Fast det är ju inte hela sanningen såklart. Det enda som mäts är hur bra du har klarat dagens övningar och åldern kan variera ganska kraftigt från dag till dag beroende på vilka övningar som dyker upp. Hur som helst är det väl tänkt att man ska träna varje dag och över en längre tid se att snittåldern gått ner. En i mitt tycke väldigt störande sak är den där ”en gång per dygn”-grejen. Det är lite trist att bara kunna köra testet en gång per dygn eftersom det faktiskt kan vara rätt skoj, dessutom är risken stor att man glömmer bort att testa sig varje dag. Är man dessutom en nattmänniska som jag är kan man råka testa sig efter midnatt en dag och då kan man inte testa sig förrän efter midnatt nästa dag.
Betyg: 5 av 10

Totalt slutbetyg: 7 av 10

Henriks Fotohörna
oIMG_3116
DSC_3703
DSC_5387
DSC_5977
DSC_1118
DSC_0617
DSC_1237
DSC_5167
DSC_2737
Arkiv
Kategorier